Support & Frågor

Hur kan jag hjälpa?

För att en hemsida ska fungera behövs både ett domännamn och ett webbhotell. En domän är adressen du skriver in i adressfältet i din webbläsare och som tar dig till en server på internet, en exempel är: mittföretag.se. Jag kan hjälpa dig hitta ett passande domännamn. Det brukar fungerar bäst med en kort namn utan svenska bokstaver (ÅÖÄ) för att webbläsare kan inte läsa de och då blir det konstiga tecken. Om ditt företagsnamn består av svenska bokstaver kan du eventuellt köpa din riktiga namn som tilläggsdomän. Det enklaste är det att köpa din domän hos samma företag där du har din webbhotell abonnemang. Det är du som ingår avtal med webhotell och blir ägare av domänen, men jag kan hjälpa dig med att fixa den.

För att lägga en hemsida på nätet behöver du i alla fall en webbhotell och domännamn. Jag kan hjälpa dig med att ordna ett webbhotell, men det är inte inkluderat. På detta sätt kan du själv bestämma över vilken webbhotell och vilken paket du vill ha. Kanske har du redan en webhotell som du är nöjd med. Det finns hur mycket webbhotell som helst och alla har olika paket. Så det är bra att veta vad det är du behöver.

Paket du väljer ska i alla fall ha en SSL-certifikat inkluderat. Detta certifikat gör att din hemsida är HTTPS (istället för http), som har med säkerhet att göra. Detta är också viktig för att HTTPS hemsidor gör det mycket bättre i Googles sökresultater. Om en hemsida är inte säkert visas även en varningstext i webbläsare.

Det är också viktig att e-postadresser är inkluderat så att du kan skapa egna adresser, t.ex. jag@mittverksamhet.se. En specifik adress med dit företagsnamn känns mer professionell.

En annan sak är minne och hastighet. Hur lång du kommer upp i Google sökresultat är beroende på hastighet en långsam hemsida. Det brukar räcker med minimal 200 GB SSD minne och 2 GB RAM.

Gärna kontakta mig om du vill ha råd eller hjälp.

Det finns flera anledningar till varför en Facebook-sida inte är en ersättning för en hemsida. Facebook är främst avsedd som ett kommunikationsmedel mellan vänner, men används idag även av företag för att marknadsföra sina produkter eller tjänster. En hemsida är del av ditt företag och företagsidentitet, som ett slags digitalt visitkort med många fördelar. En Facebook-sidan är bara ett kommunikationsmedel man kan använda för att marknadsföra sitt företag, lite somen annons i tidningen. Kort sagt, som företag är din egen hemsida viktigast, du kan också ha en Facebook-sida som du använder som ett marknadsföringsverktyg. 

Vem läser mina meddelanden?
Om du kommunicera någonting på Facebook är chansen stort att dina följare inte kommer läsa detta. Sedan några år prioriterar Facebook meddelanden från vänner och familj, över inlägg från företag. Dessutom vissas ditt meddelande bara kort, då försvinner den väldigt snabbt i det konstanta flödet av nya inlägg som publiceras på Facebook. Eftersom Facebook ständigt förändras, finns det en stor chans att dina kunder inte hittar den information de letar efter. Sociala medier förändrar ständigt och intresset för Facebook minskar särskilt bland ungdomar. 

Är mitt företag lätt att hitta i Googles sökresultat?
Om jag letar efter ett visst företag känns det helt logiskt att söka på Google, det är faktiskt vad de flesta människor gör. Därför är det väldigt viktigt att ditt företag finns i sökresultaten. De företag som har en egen hemsida vissas högre, en Facebook-sida vissas inte alls lika bra som en hemsida bland sökresultaten. Med hjälp av relevanta nyckelord och sökmotoroptimering kan jag ser till att din hemsida hittas högre upp i Googles sökresultat. 

Har jag kontroll över min design och företagsidentitet?
Du har inte mycket kontroll över utseende av Facebook-sidan, den ser in princip ut som alla andra Facebook-sidor. Det är Facebook som har kontroll över din Facebook-sida, hur det ser ut och informationen som du har lagt på, de kan ändra eller ta bort saker om de vill. Däremot kan din hemsida se ut precis som du vill ha den, med egen formgivning, färger, bilder och layout. På detta sätt får du fullt kontroll över ditt utseende och varumärke. 

Antalet mobil- och surfplatteanvändare passerade antalet datoranvändare redan i 2016. Det betyder att genomsnitt hälften av dina (potentiella) kunder inte har en positiv upplevelse när de besöker din hemsida som är inte mobilanpassad. Även Google föredrar mobilanpassade sidor, de kommer automatiskt att rankas bättre på deras sökresultater.

Det är inte bara viktigt att ha en hemsida, det måste ska ocksp vara lätt att hitta den i Google och andra sökmotorer. Med hjälp av relevanta nyckelord kan jag se till att din hemsida hittas högre upp i sökresultater. Därför är det också viktiga att hemsida är mobilanpassad, ha en bra hastighet och är säkert (HTTPS). Jag kan inte garantera att din hemsida ligger högst upp eller har en särskild placering på sökmotorer, detta påverkas av flera faktorer. De högsta sökresultaten är ofta betalda annonser. Men jag kan hjälpa dig att förbättre din sökbarhet även på en befintlig hemsida.

Hos webhotell har man oftast möjlighet att lägga till olika e-postadresser, till exempel info@dittföretag.se, sales@dittföretag.se eller johan@dittföretag.se. Jag kan hjälpa dig med att ordna en eller olika e-postadresser till ditt företag.

Det är möjligt att lägga till andra språk på din hemsida. Det är två sätt en automatisk översättning som fungerar via Google translate. Den andra möjlighet är att du själ översätta dina texter. Jag kan hjälpa till med att möjliggöra detta, priset är på förfrågan.

För att hemsidan ska vara säkert, bör WordPress, tema och tillägg alltid vara uppdaterade till de senaste versioner. När din webbplats har lagts på nätet kan du välja att ta hand om anpassningar och uppdateringar själv. Du får inloggningsuppgifter och en manuell som beskriver hur du kan ändra eller lägga till texter, sidor och bilder. Om du inte vill göra det själv får du alltid fråga mig, jag erbjuder underhållstjänster.

Om du redan har en hemsida men behöver hjälp, då får du gärna kontakta mig. Jag kan hjälpa dig med det mesta, säkerhet, uppdateringar, fixa sånt som krånglar eller snygga till designen. Jag jobbar med HTML och CSS kod så att jag kan verkligen skräddarsydda hemsidor. Jag kan även ge råd om marknadsföring, sociala medier, sökoptimering, fotografi, bildredigering eller annat som du kan tänkas behöva hjälp med. Jag visar dig gärna hur du själv kan göra ändringar på din hemsida som t. ex. att uppdatera texter, bilder, publicera blogginlägg eller lägga till nya produkter i din webbshop. Läs mer om möjligheter

Äldre hemsidor är inte alltid lämplig att förtsätta med, t.ex. om de inte är mobilanpassad. Om du är nöjd med designen kan jag ta det som utgångspunkt för den nya hemsidan efter den senaste krav.

Hittar du inte svaret?
Fråga mig!